UPDATE: De conferentie zit vol, je kunt je niet meer inschrijven!

……………………………………………………………………………………………..

Wat is de OGO-conferentie?

De OGO-conferentie wordt eens per twee jaar georganiseerd door de OGO Vereniging. Op deze dag ontmoeten en inspireren wij elkaar als OGO-community. We zijn tevreden als alle deelnemers geïnspireerd, enthousiast en met stof tot nadenken en een rugzak met ’tools’ om het OGO in hun praktijk nog beter vorm te kunnen geven weer naar huis toegaan.

Van buiten naar binnen – de leerkracht als spil van de rijke leeromgeving: het thema van de OGO-conferentie 2024

Dit keer maken we nadrukkelijk gebruik van de kracht van de groep. We keren terug naar de basis van het OGO en onderzoeken samen hoe je gebruik maakt van ‘de echte wereld’ als rijke leeromgeving. Hoe bouw je spelverhalen en culturele praktijken op in de groep? Wat vraagt dit van de leerkracht en hoe ziet de doorgaande lijn van onderbouw naar bovenbouw eruit? Hoe zorg je dat deze OGO-basis bijdraagt aan de ontwikkeling van leerlingen op ‘de basisvakken’ en aan ‘burgerschap’?

We maken ruimte voor verbinding en het delen van eigen ervaringen en goede praktijken en verdiepen deze met bijdragen van ‘meer wetende partners’, zoals Bea Pompert, Anneke Smits en vele anderen.

Centraal staat hoe we vanuit ‘de echte wereld’ als rijke leeromgeving vorm kunnen geven aan rijke thema’s, spelverhalen en sociaal-culturele praktijken en hoe we hiermee een stevige basis bieden voor de ontwikkeling en het leren van de kinderen. Werken aan basisvaardigheden en burgerschap op betekenisvolle wijze!

We willen inspiratie, ideeën en handvatten bieden rond vragen als:

• Hoe maak ik gebruik van ‘de echte wereld’ als rijke leeromgeving?
  • Hoe bouwen we spelverhalen en sociaal-culturele praktijken op?
  • Hoe koppelen we dit aan sterke inhouden, vaardigheden, kennis van de wereld.
  • Welke rol hebben kinderen in de sociaal-culturele praktijk (vooral ook in de bb) naast die van onderzoeker
  • Hoe zorg ik dat er ruimte blijft voor de inbreng van de kinderen zelf?
  • Hoe maak ik gebruik van de kracht van ‘de community’?
  • Wat is de rol van de leerkracht?
  • Hoe ziet de doorgaande lijn van onderbouw naar bovenbouw eruit?
  • Hoe geven we vakinhoudelijke doelen (wereldoriëntatie, burgerschap, lezen, schrijven, rekenen) een plek in de vakoverstijgende thema’s?
  • Hoe helpt de theorie ons om de praktijk vorm te geven?
  • Wat kunnen we van elkaar leren?

Heb je een pakkende titel, vragen of suggesties waar wij ons voordeel mee kunnen doen in de voorbereiding? Laat het ons weten en mail naar <bestuur@ogo-academie.nl>

Hoe ziet het programma eruit?

Dagprogramma 20 maart

8.30 u Inloop en ontvangst:

• Uitkiezen kaartjes voor de verdiepingssessie
  • Koffie en thee
  • Informele ontmoeting
  • Markt (met in elk geval kramen van de Kinderboekwinkel Nijmegen, de Activiteit en de OGO Vereniging)
9.30 u. Opening conferentie
9.45 u.

OGO aan de basis (door Bea Pompert)

Lezing over werken aan basisvaardigheden en de wereld als rijke leeromgeving waarin de verbinding gemaakt wordt tussen de theoretische basis van het OGO (de CHAT) en de praktijk in scholen en kinderopvang. Hierbij zullen ook (film)beelden uit de OGO-praktijk getoond worden.

Aan de orde komt o.a.:

• Hoe bouwen we spelverhalen en sociaal-culturele praktijken op?
  • Hoe koppelen we dit aan sterke inhouden, vaardigheden en kennis van de wereld?
  • Welke rol hebben kinderen in de sociaal-culturele praktijken?
  • Hoe ziet de doorgaande lijn van onderbouw naar bovenbouw eruit?
  • Wat is de rol van de leerkracht daarbij?

Aansluitend is er ruimte voor interactie met de zaal en kunnen er vragen worden gesteld. Ook vragen we de deelnemers om na te denken over wat dit betekent voor hun eigen praktijk.

11.00 u. Koffie
11.30 u. Verdiepingsrondes waarbij we in groepen en subgroepen met elkaar in gesprek gaan rondom dit thema en zo tot nieuwe inzichten en verdieping komen.
12.45 u. Lunch, markt en ruimte voor informele ontmoeting en/of een rondje in de frisse buitenlucht.
13.45 u. Startactiviteit middagdeel

Bij dit onderdeel vragen we jullie om een foto, voorwerp of product mee te nemen dat iets vertelt over je eigen OGO-praktijk. We gaan hiermee op activerende wijze aan de slag.

14.15 u.

– 15.45 u

Verdiepend middagprogramma (lezingen en inspiratiesessies)

In kleinere groepen een aantal subthema’s verder verkennen, waarbij we de genoemde onderwerpen koppelen aan ‘basisvaardigheden, burgerschap en de rol van de leerkracht’.

[Klik op de dikgedrukte titels van de sessies om meer te weten te komen over de inhoud.]

1.      De natuur als co-teacher  (Janneke Hagenaar, Lieke Reus)

2.      Betekenisvol onderwijs in geschiedenis en W&T: de rol van de leerkracht (door Marjolein Dobber)

3.      Ik is een meervoud (Bea Pompert, Bert van Oers, Laurens van Vliet)

4.      Van binnen naar buiten en weer naar binnen; kennisrijke betekenisvolle ‘buiten’thema’s in de bovenbouw. (Bianca Oterdoom)

5.      Werken met rijke thema’s.  (Tonny Bruin)

6.      Thematisch werken met ‘Rijke taal’ (Anneke Smits)

7.      Tekstloos maar kansrijk. Ontwikkelingsgericht onderwijs en de inzet van tekstloze prentenboeken bij taalstimulering (Wenckje Jongstra, Annemarie Regeling)

8. Echte kwaliteit wordt gezien (Ester van Oers, Hella Schoonewelle, Nynke van der Wal)

16.00 u.

– 16.15 u.

-17.00 u.

Afsluiting conferentie:

• Poëtische samenvatting van de dag.
  • Aansluitend: een laatste rondje op de markt, borrel en bijpraten (tot 17 u.)

Wat kost de conferentie?

Vroegboek Na 31 oktober
Geen lid 335,= 355,=
Scholenlid 295,= 315,=
Individueel lid 275,= 295,=

Wanneer kan ik mij inschrijven?

Je kunt je niet meer inschrijven, we zitten inmiddels helemaal vol. Hou onze socials en de website in de gaten (of word lid van de Vereniging) dan ben je op tijd voor de conferentie van 2026.