Dit mag je verwachten

Deze inspiratiesessie gaat vooral over Burgerschapsvorming in OGO-scholen. We gaan eerst kort theoretisch kijken hoe we vanuit de Cultuur-Historische Activiteitstheorie tegen culturele identiteit aankijken. Vervolgens reflecteren we op de wijze waarop deze visie doorwerkt in de implementatie van OGO op het terrein van Burgerschapsvorming. Daarbij komt ook een leerkracht aan het woord over haar/zijn aanpak van Burgerschap in de klas. We zorgen er voor dat er aan het eind ook nog enige tijd over is voor vragen en discussie.

Door wie?

Bea Pompert, Bert van Oers en Laurens van Vliet

Bea Pompert is nascholer bij De Activiteit (Alkmaar). Als nascholer is zij al sinds de jaren zeventig betrokken bij de implementatie van het OGO-concept in de basisschool. Haar rol in de sessie is het presenteren van haar ervaringen als begeleider van leerkrachten, in het bijzonder ook bij het invoeren van ontwikkelingsgericht onderwijs in lezen en schrijven. Zij heeft op dat vlak inmiddels diverse boeken en artikelen op haar naam staan.

Bert van Oers is emeritus bijzonder hoogleraar Cultuurhistorische Onderwijspedagogiek, Vrije Universiteit. In die hoedanigheid is hij vooral onderzoeker van OGO.  Zijn rol in de sessie is met name een korte inleiding in de notie van polyfone identiteit (“Ik- is-een-meervoud”) en de betekenis daarvan voor burgerschapsvorming. Recente publicatie: Ik is een meervoud. Assen: Van Gorcum

Laurens van Vliet is bovenbouwleerkracht op basisschool De Brug in Sint Maartensbrug.

Voor wie?

  • Voor professionals die al een basis hebben in OGO en op zoek zijn naar uitbreiding / verdieping vanuit de theorie;
  • Voor wie op zoek is naar een combinatie van theorie en de praktische toepassing daarvan in de school/de klas;
  • Voor wie te maken heeft met leerlingen in de bovenbouw van de basisschool.