Nationale voorleesdagen, een krachtige start

Rienkje van der EijndenNieuws

Woensdag beginnen de Nationale Voorleesdagen, een evenement waar veel scholen aan mee doen. Zo ook de OGO-school van Lysbeth Grutters. Zij laat je zien hoe.

“Het prentenboek van dit jaar heet: Help! Een verrassing! Een grappig boek over een vos die zich zorgen maakt over de verrassing die hij krijgt van zijn vriendin de eekhoorn. 

Wij willen met onze deelname aan de Voorleesdagen inspelen op de actualiteit, aandacht geven aan boeken en een start maken met een interessant (groter) thema: Feest.

Om de voorleesdagen en dit thema krachtig van start te laten gaan, plannen we activiteiten in: we brengen interessante, verrassende prentenboeken om te lezen in de klas, we spelen het verhaal ‘Help! Een verrassing!’ na,  Naar aanleiding van de boeken over kabouter Ossip spannen we ook in de klas rode draden uit en zo ontstaan verschillende routes die de kinderen kunnen volgen. Ze leiden allemaal naar geheimzinnige dozen waar een verrassing in zit: 

  • Een doos met schijven waarmee je kunt sjoelen; 
  • Een doos met verkleedkleren; 
  • Een doos met allemaal spulletjes waarmee je winkeltje kunt spelen; 
  • Een doos met Playmobil; 
  • Een doos met spullen om een feestje te vieren.

Voor ons is het interessant om te zien waar de kinderen graag mee willen spelen. Ze bedenken dat ze in de huishoek een verrassing willen kiezen voor een ander kind en dat ze dan samen willen spelen.

De volgende startactiviteit is een voorstelling van alle kleuterjuffen. We lezen en spelen het verhaal van de bijzondere dag van kikker. Gaan de kinderen ‘aan’ op het feestje? Willen ze ook een feestje spelen, willen ze meer weten over feestjes?

Dat ontdekken we in de komende week. Dan gaan we ook samen bepalen wat het themaspel gaat worden. Misschien vieren we een verjaardag in de huishoek, misschien ook wel een ander feest (een bruiloft, een geboorte…. Carnaval?). We nemen de tijd om goed met de kinderen te verkennen.”

Doe jij ook mee aan de nationale voorleesdagen? Hoe maak en hou jij je leerlingen nieuwsgierig? En hoe ga je hiermee verder?

Laat het ons weten!