Wat mag je verwachten?

In onze drukke, door technologie gedreven wereld, hebben we de neiging om onze lokalen vol te stoppen met apparaten, activiteiten, lesplannen en gestructureerde leerervaringen. Maar laten we eens stilstaan bij een onverwachte mede-leraar die altijd om ons heen is: de natuur zelf. De natuur heeft een verbazingwekkende capaciteit om te onderwijzen, te inspireren en ons te verbinden met de wereld om ons heen. Een stem die naar mijn idee nog onvoldoende wordt gehoord in onderwijs en opvoeding.

Weet je wie er geweldig goed de stem van de natuur (laten) horen? Kinderen. Hun verwondering, hun (on)rust, hun vragen laten ons horen wat zij meekrijgen van de natuur. Buiten liggen er volop kansen om een sterk en stevig aanbod te bieden, waardoor er essentiële (leer)ervaringen ontstaan.

De stem van de natuur is immers ook onze eigen stem – een stem van leven, diversiteit en harmonie, die vraagt om gehoord en gerespecteerd te worden.

Vanuit de praktijk van kinderopvang en onderbouw laten we jou meeluisteren. Waarom?

Omdat we graag willen dat jij er ook op uit gaat en er woorden aan gaat geven.

Minder goede taalvaardigheid hangt samen met minder kansen in het leven. Daarom is het van groot belang dat er in de kinderopvang en op school een rijk taalaanbod wordt aangeboden. Dit geldt des te meer voor kinderen die thuis een minder rijk taalaanbod meekrijgen. Professionals kunnen een grote invloed hebben op de taalontwikkeling van jonge kinderen.  En daarom moeten we nú werk maken van woorden die uit de taal van kinderen dreigen te verdwijnen. Kinderen missen ervaringen die bij deze woorden horen, ze missen verhalen en avonturen. Bibi Dumon Tak vertaalde een paar jaar geleden een prachtig boek met de titel ‘Verloren woorden’ Het zijn woorden die kinderen nodig hebben om de natuur om hen heen te beschrijven. Woorden die nu vaak zijn vereenvoudigd tot ‘vogel’ of ‘plantje’. Taal en ervaringen horen bij elkaar. Waarom zou je graag de vogel, of de plant willen benoemen als je ze niet (on)bewust ontmoet in de natuur. De taal van de natuur moet je leren lezen door doen!

Natuurervaringen worden verhalen, door rust en ruimte, dan ontstaat namelijk gezamenlijke aandacht, die zo enorm veel pedagogische waarde heeft. En daarbij overigens veel plezier brengt, ook niet onbelangrijk, toch?

Door wie?

Janneke Hagenaar is specialist jonge kind, onderzoeker, auteur en onderwijsontwikkelaar binnen kinderopvang en onderwijs. Ze werkt vanuit haar eigen bedrijf; bureau hagenaar aan verschillende vernieuwingen en pionierstrajecten. www.bureau-hagenaar.com en @bureauhagenaar

Bij het lectoraat Natuur Ontwikkeling Kind van Hogeschool Leiden onderzoekt ze wat de natuur voor en met kinderen doet. Publicaties: https://www.hsleiden.nl/natuur-en-ontwikkeling-kind/publicaties-en-presentaties/index

Waar liggen kansen in de natuur en wat kan professionals helpen om naar buiten te gaan met kinderen. Janneke is directeur van Groen Cement, een netwerkorganisatie die zich bezighoudt met het verbinden van kinderopvang met natuur. De simpele, maar doeltreffende missie van Groen Cement: alle kinderen naar buiten.

In 2023 verscheen haar eerste prentenboek; De dag dat de aarde omhoog kwam. https://dedagdatdeaardeomhoogkwam.nl

 

Voor wie?

Deze inspiratiesessie is geschikt voor:

  • wie op zoek is naar een combinatie van theorie en de praktische toepassing daarvan in de school/de klas/de groep binnen de kinderopvang;
  • professionals die te maken hebben met onderbouwleerlingen (groep 1-4) en/of kinderopvang/peuterspelen;
  • wie meer wil weten over de rol van de natuur binnen OGO.