Thematisch werken met rijke taal

Wat mag je verwachten?

Een grote vraag is hoe we op school alle kinderen goede ontwikkelingskansen kunnen bieden. Zowel kinderen die thuis weinig kennis en taal hebben meegekregen, als kinderen die dat juist wel hebben meegekregen. Een belangrijk antwoord daarop is een rijk taal- en kennisaanbod op school.

Het is belangrijk om van scholen uitgesproken taal- en kennisrijke plekken te maken.
Dit doen we door thematisch (voor)lezen van boeken met rijke taal, in aansluiting op  wereldoriëntatie en/of (digitaal) burgerschap. Op die manier kunnen we alle leerlingen de input geven die nodig is voor het opbouwen van een rijke taal- en kennisbasis. Daardoor verbetert ook het leesbegrip. Rijke boeken en de gesprekken die over deze boeken gevoerd worden hebben bovendien een positief effect op de groepsdynamiek en op de sociaal emotionele ontwikkeling.

In deze (interactieve) lezing/inspiratiesessie zal Anneke Smits het begrip rijke taal verhelderen en praktische handvatten geven voor de koppeling tussen rijke taal en thematisch werken. Zij zal ook ingaan op de vraag hoe je in de praktijk rijke taal zoekt en gebruikt binnen thema’s.

Door wie?

Anneke Smits is lector Onderwijsinnovatie en ICT bij Windesheim met als speciaal aandachtspunt (digitale) geletterdheid. Zij studeerde logopedie in Antwerpen en promoveerde in 2012 aan de universiteit van Twente.

Anneke heeft eerder gewerkt als logopedist, dyslexie specialist en HBO-docent. Zij  schrijft samen met Erna van Koeven een blog voor het werkveld (Geletterdheid en Schoolsucces). Samen publiceerden zij ook het boek ‘Rijke taal. Taaldidactiek voor het basisonderwijs’.

Voor wie?

Deze lezing/inspiratiesessie is geschikt voor:

  • Wie op zoek is naar een combinatie van theorie en de praktische toepassing daarvan in de school/de klas;
  • Professionals die al een basis hebben in OGO en op zoek zijn naar inspiratie voor hun praktijk, professionals die al een basis hebben in OGO en op zoek zijn naar uitbreiding / verdieping vanuit de theorie en professionals die al zeer ervaren zijn met OGO en ook de theorie kennen en op zoek zijn naar een echte verdieping;
  • zowel professionals die dagelijks met de leerlingen in de klas werken (leerkrachten, leraarondersteuners en onderwijsassistenten), als voor ‘kartrekkers’ (schoolleiders, ib’ers, coördinatoren, specialisten e.d.);
  • professionals die te maken hebben leerlingen in zowel de onderbouw, als de bovenbouw.