Tekstloos maar kansrijk; Ontwikkelingsgericht onderwijs en de inzet van tekstloze prentenboeken bij taalstimulering

Wat mag je verwachten?

Monkie, Konijnentango, Feest, Waar is de taart?
Het zijn allemaal voorbeelden van prachtige prentenboeken zonder tekst, maar met een te ontdekken verhaallijn. Er zijn de laatste jaren nationaal en internationaal nog veel meer pareltjes van tekstloze prentenboeken verschenen. Toch zijn deze kunstwerken vaak nog onbekend, terwijl ze multifunctioneel in te zetten zijn ten behoeve van de kansrijke ontwikkeling van opgroeiende kinderen.

In deze inspiratiesessie vertellen we je meer over wat tekstloze prentenboeken kunnen bieden in de school- en thuiswereld, waarbij we in deze sessie richten op groep 1 t/m 4.

Aan de hand van de aandachtspunten die Broekhof (2021) beschrijft bij taalstimulering gaan we in op de kansen die tekstloze prentenboeken bieden en we onderzoeken samen hoe je deze boeken vanuit de OGO-visie kunt inzetten in je dagelijkse praktijk. We richten ons op de kansen die deze boeken bieden voor het stimuleren van mondelinge taalvaardigheden en schrijfonderwijs vooral ook voor meertalige leerlingen.

We laten je bovenal kennis maken met een collectie tekstloze prentenboeken uit binnen- en buitenland en met de praktische tools rondom de inzet van dit type boeken die het associate lectoraat van hogeschool KPZ ontwikkelde.

Door wie?

Wenckje Jongstra, werkzaam als associate lector Taalstimulering in het Kennis- en Innovatiecentrum van Hogeschool KPZ. Ze geeft sturing aan verschillende taalstimuleringsprojecten en werkt hierin samen met (aankomende) leraren en pedagogisch professionals, welzijnwerkers, lerarenopleiders, onderzoekers en ouders. Verder begeleidt ze een Kenniskring Werkveld Taalstimulering waarin onderwijsprofessionals van verschillende schoolbesturen participeren en is ze lid van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs.

Annemarie Regeling, werkzaam als hogeschooldocent taal op Hogeschool KPZ. Annemarie geeft les in de Lerarenopleiding basisonderwijs (pabo), de ad-opleiding Pedagogisch Educatief Professional (pep), en in de postbachelor opleiding waar ze de module Specialist jeugdlitertauur verzorgt. Verder werkt ze als docent-onderzoeker in het associate lectoraat Taalstimulering van KPZ en doet ze onder andere onderzoek naar de bijdrage van tekstloze prentenboeken aan het stimuleren taaldenkfuncties. Ten slotte werkt ze als logopedist in het cluster 2-onderwijs.

Voor wie?

Deze lezing/inspiratiesessie is geschikt voor:

  • Wie op zoek is naar een combinatie van theorie en de praktische toepassing daarvan in de school/de klas;
  • Professionals die net starten met OGO, professionals die al een basis hebben in OGO en op zoek zijn naar inspiratie voor hun praktijk en/of op zoek zijn naar uitbreiding / verdieping vanuit de theorie;
  • professionals die dagelijks met de leerlingen in de klas werken (leerkrachten, leraarondersteuners en onderwijsassistenten);
  • professionals die te maken hebben leerlingen in de onderbouw (groep 1-4).