Betekenisvol onderwijs in geschiedenis en W&T: de rol van de leerkracht

Wat mag je verwachten?

In deze sessie zal Marjolein Dobber ingaan op de rol van de leerkracht in het bevorderen van betekenisvol OGO onderwijs. Ze zal daarbij als voorbeeld ingaan op betekenisvol onderwijs in geschiedenis en wetenschap en technologie.

Marjolein gebruikt in deze sessie de toolkit historisch besef en de toolkit wetenschap en technologie die door het mibo-netwerk zijn ontwikkeld. Daarin zijn tools opgenomen die helpen bij het ontwerpen van onderwijs en het voeren van goede gesprekken in de klas. Met een aantal van deze tools gaan we in de bijeenkomst actief aan de slag, waarbij leerkrachten zelf kunnen bedenken hoe ze deze in de klas in kunnen zetten. Ook bekijken we video’s van leerkrachten die in gesprek zijn met groepjes leerkrachten en die inspiratie bieden voor de eigen praktijk.

Door wie?

Marjolein Dobber is Universitair Docent op de Vrije Universiteit Amsterdam, waar ze onder andere onderzoek doet naar OGO. In haar onderzoek kijkt Marjolein vaak naar hoe de professionalisering van leerkrachten bij kan dragen aan betekenisvol onderwijs. Marjolein heeft meegeschreven aan een literatuuronderzoek over de effectiviteit van OGO:

  • Slob, L., van der Veen, C., Dobber, M., & van Oers, B. (2022). OGO: wat levert het op?. Didactief, 2022(4).

En ze heeft samen met Bert van Oers het boek ‘Spelen en Leren op School’ geredigeerd, waarin zij heeft bijgedragen aan het hoofdstuk over wetenschap en technologie:

  • Dobber, M., & van Kruistum, C. J. (2018). Leren door te onderzoeken: Wetenschap en technologie in spel. In: M. Dobber en B. van Oers (red.), Spelen en leren op school (99-111). Van Gorcum.

 

Voor wie?

Deze inspiratiesessie is geschikt voor:

  • professionals die dagelijks met de leerlingen in de klas werken (leerkrachten, leraarondersteuners en onderwijsassistenten);
  • wie op zoek is naar inspiratie (vanuit de theorie) voor de dagelijkse praktijk;
  • professionals die te maken hebben met bovenbouwleerlingen (groep 5-8);
  • wie meer wil weten over de toolkits die ontwikkeld zijn door het mibo-netwerk.