Wat mag je verwachten?

OGO is een spelgeoriënteerd concept in onder- en bovenbouw!

Op scholen waar ik begeleid en in de basiscursussen die ik geef gaat het vaak over wat nu rijke thema’s zijn. En hoe kom je van een thema (lees ‘onderwerp’) naar een goed spelverhaal?

In mijn inspiratiesessie neem ik jullie mee in hoe ik dat doe met professionals, in mijn rol als nascholer.

Welke ‘kapstokken’ kun je inzetten om te weten te komen of jouw gekozen thema een rijk thema is? Hoe beoordeel je of je thema geschikt is om spelverhalen bij op te bouwen waarbij onderzoek doen noodzakelijk is?

Ik hoop dat ik je met deze inspiratiesessie hulpmiddelen meegeef waarmee je zelf in jouw praktijk bij elk thema kunt checken of het gekozen thema ook rijk genoeg is om met jouw kinderen mooie spelverhalen op te bouwen.

Door wie?

Tonny Bruin is nascholer bij De Activiteit, Landelijk Centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs in Alkmaar. Zij is daar werkzaam sinds de oprichting van De Activiteit. Tonny is tevens actief als bestuurslid van de OGO Vereniging.

Voor Tonny bij de Activiteit ging werken heeft zij ervaring opgedaan als leerkracht in de bovenbouw en in groep 3, als intern begeleider, bouwcoördinator en (duo-)directeur. Zij deed een master-SEN aan University College in Worchester gericht op op een ontwikkelingsgerichte manier gebruik maken van (eigen) verhalen in de spelhoek om zo de taalontwikkeling van de kinderen te stimuleren. Tonny was tussen 2009 en 2012 lid van een Kenniskring van de Hogeschool van Amsterdam, onder leiding van lector Marco Snoek en deed daar praktijkonderzoek naar het werken met  onderzoeksgroepen in het basisonderwijs, waarna zij de brochure ‘Leiding geven in een OGO- school’ schreef. Tonny was ook betrokken bij de totstandkoming van de OGO-kwaliteitskaarten (WMK) en recent bij de ontwikkeling van het spel ‘Red de schildpad’ waarmee schoolteams aan de slag kunnen rondom het thema schoolontwikkeling. In haar nascholingswerkzaamheden richt zij zich op o.a. schoolontwikkeling, Zin in Lezen, thematiseren, doelgericht plannen en spel en onderzoek. Vanuit haar rol als vrijwilliger bij  de OGO Vereniging verzorgde zij in 2023 een inspiratiesessie rondom ‘Rijke thema’s’ en dat smaakte naar meer.

Kortom, Tonny is een allround OGO-kenner!

Voor wie?

Deze inspiratiesessie is geschikt voor:

• zowel beginnende als ervaren professionals in alle groepen;
  • wie op zoek is naar een combinatie van theorie en de praktische toepassing daarvan in de school/de klas/de groep;
  • professionals die dagelijks met de leerlingen werken én OGO-kartrekkers: je kunt deze sessie volgen vanuit hoe jij als leerkracht je eigen thema’s kunt versterken en je kunt deze sessie volgen vanuit jouw rol in het ondersteunen en faciliteren van collega’s in hoe en wanneer zij gezamenlijk kunnen werken aan opbouwen van rijke thema’s en welke middelen daarbij ondersteunend zijn.

Voorbereiding

Deelnemers kunnen vooraf op verhaal komen door een of meerdere van deze artikelen te lezen uit tijdschrift Zone:

Onderbouw:

• ‘Wij doen de was’, Suzanne Louter, Julianaschool, nr. 1, 2023, jrg 22
  • ‘Wij bouwen een huis’, Sabine Bijl, nr. 3 september 2023, jrg. 22

Bovenbouw:

• ‘Rollen centraal in de bovenbouw’, Tonny Bruin, nr. 2, 2023 jrg. 22
  • ‘Spel in de bovenbouw? Jazeker!, Nikita van Geemen & Jacqueline van de Velde, nr. 3, 2015, jrg. 14

Directie, IB, OGO coördinatoren:

• OBS Blijhaven: ‘Een schoolfamilie op een nieuwe plek’ nr. 1, 2023, jrg. 22
  • ‘De sociaal-culturele praktijk’, Bert van Oers, nr. 2, 2018, jrg. 17
  • ‘Spelen in de bovenbouw, onderzoeken in de onderbouw’, Chiel van der Veen, nr. 2, 2011, jrg. 10