Hebben we al samen gelezen?! Leren lezen en schrijven zonder leesmethode.

Marie-Louise van Ruiten, groepsleerkracht groep 3 Gelderlandschool in Den haag werkt al vele jaren op een OGO-school, waarvan de meeste jaren in groep 3. De verschillen tussen de leerlingen zijn groot; meer dan 80% is niet-Nederlandssprekend in de klas. Sommige leerlingen zijn pas net in Nederland. Hoe krijg je die aan het praten, aan het lezen en aan het schrijven?

Niet door een leesmethode , maar door een krachtig spelverhaal. Door sámen te spelen, sámen te lezen en te schrijven. Door oog te hebben voor hun verschillen, hun interesses en hun vragen. Over dit proces zijn in mijn klas twee documentaires gemaakt die dit prachtig in beeld brengen.

Door je mee te nemen in mijn groep 3 door middel van foto’s, filmbeelden en verhalen van mij, de kinderen en ouders laat ik je zien hoe je dit leerproces kunt vormgeven. Het begint met een krachtig spelverhaal van waaruit kinderen de spelhoeken inrichten. Hierin krijgen het lezen en schrijven een betekenisvolle plek. Maar welke plek krijgt het oefenen hierin? Welke materialen zijn handig om in te zetten? Hoe organiseer je dat allemaal?

Marie-Louise deelt graag haar ervaring en ideeën met je!

Wil je ook naar huis met ideeën over hoe je leerlingen in groep 3 aan het lezen en schrijven krijgt juist zónder leesmethode? Ben je nieuwsgierig naar deze aanpak en de plek van betekenisvol oefenen daarin? Werk je in groep 3 of in groep 2 of 4 of in een andere groep waar deze aanpak ook een plek kan krijgen?

Schrijf je dan nu in voor deze workshop op de OGO-conferentie van woensdag 16 maart en profiteer nog tot 1 november van de vroegboekkorting!