Wie wil hier nog meer over vertellen?

Het interactief voorlezen van boeken is een manier om de taalontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Het voeren van een klassikaal gesprek over een boek is echter niet altijd gemakkelijk. Hoe stel je bijvoorbeeld de juiste vragen? Wat kun je doen om kinderen met elkaar in gesprek te laten gaan? En hoe zorg je dat leerlingen redeneren over het verhaal?

In het onderzoeksproject ‘Praten over boeken’ worden de principes van dialogische gespreksvoering ingezet tijdens het voorlezen en wordt onderzocht wat het effect hiervan is op de gespreksvaardigheden van leerkrachten en de taalvaardigheid van kinderen in de kleuterklas.

Sharisse van Driel, Postdoc Pedagogische- en Onderwijswetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam en Femke van der Wilt – Universitair docent Pedagogische- en Onderwijswetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam presenteren de bevindingen van het onderzoeksproject. Daarnaast gaan zij in op de vraag hoe je als leerkracht met jonge kinderen op een dialogische manier in gesprek kunt gaan over boeken.

Wil je ook handvatten om het interactief voorlezen in je groep zo effectief mogelijk te laten zijn?

Schrijf je dan nu in voor deze workshop op de OGO-conferentie van woensdag 16 maart en profiteer nog tot 1 november van de vroegboekkorting!