OGO in een lerende organisatie

Rienkje van der EijndenActiviteiten, Nieuws

In het schoolbeleid van veel OGO-scholen heerst het streven om als schoolorganisatie een lerende organisatie te zijn.

Maar wat zijn nu kenmerken van OGO-scholen als lerende organisatie? Daarover rondde Hans Bakker (onderwijspedagoog, pensionado, was pabodocent/lector met doorstart als hbo-docent) in 2015 een proefschrift af aan de VU onder begeleiding van de hoogleraren Van Oers en
Miedema (zie artikel Zone, jaargang 14, 2015, nr 4).

In het schrijfproces had hij twee sparring-partners (Gert Muller en Jan-Carel Vierbergen). Na de afronding bedachten ze gedrieën om het onderzoek voort te zetten door het vervaardigen van een diagnose-instrument om bij een onderwijsinnovatie (bijvoorbeeld de overgang van programmagericht naar ontwikkelingsgericht werken) te kijken naar het lerende vermogen van de schoolorganisatie en na te gaan waar potentiële ruimte zit om te verbeteren en te ontwikkelen.

Het instrument is inmiddels uitgezet als een pilot. De presentatie gaat over de kern van het proefschrift, de invoering van OGO in de lerende school, en
er vindt een introductie plaats van het diagnose-instrument. Na een introductie in de thematiek wordt er een stellingenlijst geïntroduceerd, als resumé van het
diagnose-instrument. Daarna komen we in gesprek wat ertoe doet als je een lerende organisatie in OGO invoert.

Wil je ook inzicht in wat ertoe doet in je school om het lerende vermogen van de schoolorganisatie te vergroten en hoe je de voortgang daarvan inzichtelijk kunt maken?

Schrijf je dan nu in voor deze workshop op de OGO-conferentie van woensdag 16 maart en profiteer nog tot 1 november van de vroegboekkorting!

Voor alle informatie en de link naar het inschrijfformulier: https://www.ogo-vereniging.nl/ogo-conferentie/