Op zoek naar de (lees)motivatie!

Rienkje van der EijndenNieuws

Het kiezen van boeken en teksten begint bij de behoefte of de wens (een motief) om iets te lezen.

We weten al dat het kunnen kiezen uit diverse boeken en teksten een positieve rol speelt bij leesmotivatie van kinderen (Segers & Van Steensel, 2019).
Willen en kunnen kiezen van boeken wordt denken we ook beïnvloed door de leesverwachting van kinderen. Wij denken bij een rijke leesomgeving goed na over een doordachte selectie van boeken, verhalen en teksten. Kunnen we nog winst boeken in het vergroten van het motief om te lezen door
op zoek te gaan naar de leesverwachting (Stokmans en Chambers) van kinderen om nog preciezer zicht te krijgen op hoe kinderen boeken en teksten kiezen? Mogelijk liggen hier ook handvatten voor kinderen om hun leesmotivatie te vergroten wanneer zij zelf zicht krijgen op hun leesverwachtingen.

Op De Familieschool werken team en leerlingen vanuit bovenstaande gedachten aan betekenisvol leesonderwijs.

Loes Tesselaar, leerkracht van de Familieschool en Tonny Bruin, onderwijsadviseur bij de Activiteit, nemen je vandaag mee in wat ze hebben gedaan en
opgebouwd m.b.t. het lees-halfuur en het werken met boekenkringen. Leerlingen zijn inmiddels allemaal gemotiveerde lezers en blijven met elkaar actief hun leeservaringen delen. Hun leesverwachtingen worden steeds rijker en preciezer.

Meer weten? Schrijf je dan in voor deze workshop op de OGO-conferentie van 16 maart 2022. Na deze bijeenkomst heb je handvatten om de leesmotivatie van leerlingen te vergroten door te werken aan en met hun leesverwachtingen.