Lezen is een Kunst

Rienkje van der EijndenNieuws

In onze tijd krijgen we op één dag meer beelden voorgeschoteld, dan een mens nog niet eens zo heel lang geleden in heel zijn leven. Ook drukken we onze gevoelens steeds vaker uit met snelle emoticons in plaats van met woorden. Niet zo gek, dat het veel kinderen meer moeite kost om de rust te vinden een boek te lezen en de verbeeldingskracht te ontwikkelen om van losse letters plaatjes in hun hoofd te maken. Het vak ‘Kunstkijken’ (VTS) geeft ons
op school de mogelijkheid om hen daarbij te helpen en slaat bovendien een paar vliegen in één klap.

Anno Pander, cultuur- en themacoördinator op basisschool Elzenhagen neemt je mee in deze werkwijze.

Na deze workshop heb je een idee van hoe je ‘Visual Thinking Strategies’ kan inzetten om het vak ‘Kunstkijken’ vorm te geven, hoe je er vrij eenvoudig als leerkracht of als school mee kan beginnen. Uiteraard vertel hij je over de ervaringen op zijn school. Ook wordt er samen een kunstwerk bekeken volgens het VTS principe om het zelf een keer te ervaren.

Nieuwsgierig geworden?

Schrijf je dan in voor deze workshop op de OGO-conferentie van 16 maart 2022 en maak tot 1 november nog gebruik van de vroegboekkorting.