De wereld leren lezen in een nieuwkomersklas

Rienkje van der EijndenNieuws

De groep waar aan ik les geef heeft geen gebrek aan diversiteit maar de kinderen hebben één ding gemeen, ze zijn allemaal nieuw in Nederland.
Het is mijn derde schooljaar als leerkracht van een nieuwkomersgroep.

De diversiteit is op vele vlakken te vinden. Leeftijd, achtergrond en sociale ervaring zijn een paar voorbeelden van verschillen. Dit
kan een uitdaging zijn maar dit kan ook ingezet worden om juist de eenheid van de groep te versterken. We zijn allemaal anders
maar hebben hetzelfde doel.

Met mijn ervaring als OGO-leerkracht motiveert Mercedes Dahmen, leerkracht nieuwkomersgroep Onze Amsterdamse School, de leerlingen om
te praten en te lezen. Themahoeken om de woordenschat te verrijken en gezamenlijke ervaringen, zoals een bezoek aan de dierentuin, spelen hierbij een cruciale rol.

Wil je ook je theoretische kennis over leesonderwijs aan meertalige kinderen vergroten en zien hoe je in de praktijk de leeslessen voor
Nederlandstalige leerlingen kunt aanpassen aan de meertalige kinderen? Schrijf je dan in voor deze workshop op de OGO-conferentie op 16 maart 2022.

Misschien heeft je hele groep er wel baat bij!

Tot 1 november kun je nog gebruik maken van de vroegboekkorting, dus wacht niet te lang!