Startende OGO-leerkrachten hebben en houden

Rienkje van der EijndenNieuws

Scholen hebben het moeilijk om leerkrachten te vinden en te behouden voor de praktijk. Binnen het OGO-directienetwerk zien we dat veel leerkrachten graag op een OGO-school willen werken, maar moeite hebben om de stap van de papieren OGO-praktijk in de opleiding te maken naar de echte praktijk. Op welke manier kunnen we startende leerkrachten in het OGO-concept ondersteunen en behouden voor de OGO-praktijk?

Op basis van deze vragen uit de praktijk van het OGO-directienetwerk heeft een groep studenten vanuit de VU Amsterdam onderzoek gedaan naar de
ondersteuning/begeleiding van startende OGO leerkrachten. Zij hebben de vragen uit de praktijk verder onderzocht met vragenlijsten en literatuuronderzoek. De resultaten van dit onderzoek worden in deze workshop gepresenteerd door Levineke van der Meer, onderwijsadviseur bij de Activiteit en begeleider van het directienetwerk, en we gaan met elkaar in gesprek over wat deze bevindingen en aanbevelingen betekenen voor de eigen praktijk.

Ook weten hoe je startende leerkrachten goed kunt begeleiden in je school?

Schrijf je dan in voor deze workshop op de OGO-conferentie. Wie voor 1 november inschrijft, krijgt korting.